Monday, December 17, 2007

Indbrud

Ingen kender dagen, som man siger... Så sandt, så sandt, for vi troede egentlig bare, vi skulle hjem og flade ud på sofaen under dynen her til aften. Vi er begge lidt småsnottede (noget, der har været nærmest normalen og ikke undtagelsen her i efteråret), Marius er gået ned med feber, hoste og snot (igen), så alt tydede på en helt stille aften på sofaen.

Men nej, for fandeme om der ikke har været ubudne gæster. Anna begyndte først at spørge til, om jeg havde flyttet nogle julegaver ned fra klaveret, hvilket jeg ikke lige mente, jeg havde. Så gik jeg ovenpå og kunne ikke helt forstå, hvorfor Anna havde lagt kuffert + barneseng ud midt på gulvet og ladet et skab stå åbent. Hovedet på sømmet kom, da vi fandt en krukke med et par hundrede i småmønter, som var blevet tømt og bum... Vi har sgu haft indbrud.

Anna ringede så til politiet, mens jeg fik smidt Marius i seng. Det var en anelse svært at være til stede rent mentalt og få overstået putte-ritualet på en fornuftig måde, men lykkeligvis faldt han til ro uden problemer. Jeg gik derefter rundt og tjekkede, hvad der var taget og det var faktisk forbavsende lidt. Bærbare computere, digitalkamera, diverse julegaver osv. var der stadig. Det eneste, der er væk, er Annas smykkeskrin (der ikke var noget værd udover lidt affektionsværdi), nogle mønter samt Annas julegave, jeg havde stående i en pose ved siden af sengen. Resten stod nogenlunde urørt - intet var blevet smadret og de havde endda pænt lukket døren efter sig, inden de var gået. Der er sparket et bræt af en låge ind til terrassen, og det er ca. det mest voldelige, der er sket - ellers ikke noget. De er sandsynligvis kommet ind gennem en ulåst terrassedør (jeg var ude for et par dage siden og må have glemt at låse den på vej ind), for der er heller ikke tegn på indbrud nogen steder. Politiet sendte en patrulje og de gik en runde og tjekkede rundt om huset uden at kunne se noget, så de skrev en rapport og gik igen efter 15 minutter efter at have afleveret et stykke papir med en anmeldelsesblanket og lidt info omkring råd og vejledning til at sikre sit hus mod indbrud.

Hvem stjæler 200 i småmønter, men vil ikke have en bærbar computer og et digitalkamera? Hvem stjæler værdiløse smykker, men tager ikke for sig af DVD-afspiller, julegaver osv.? Enten er det drengestreger eller også er det nogen, der er blevet afbrudt - vi priser os lykkelige for at bo lige overfor en tankstation og ud til en befærdet vej, for det kan have været vores "redning". Desuden er vi lykkelige for ikke at eje noget særligt af værdi udover det mest obligatoriske såsom et TV, en skoddet 5 år gammel DVD-afspiller osv. osv., hvilket jeg dog ikke regner med at skulle bringe op som emne til næste lønforhandling, for så vil min chef nok bare sige, at jeg nødig skulle få så meget med mig hjem, at der er noget at komme efter, hvis vi får ubudne gæster igen ;o)

På en måde er det pissetræls, og omvendt ër det også dejligt, at der ikke er sket mere, for vi kunne have være kommet hjem til et hus, hvor alt var smadret og en masse ting var stjålet eller ødelagt. Desuden havde jeg stadig en god whiskey, jeg fik et par heftige søb i den første halve time, indtil adrenealinen var dampet af. Bagefter var det bare med at få ryddet op og sikre, at der ikke var mere, der var væk og så ellers begynde at vaske noget sengetøj og andet, som de havde haft fingrene i. Nu sidder vi egentlig bare og stener lidt TV - klokken er mange, så jeg vil i seng om ikke ret længe. Jeg tror dog først lige, jeg går en runde og tjekker vinduer og døre en ekstra gang - og bilen får ikke lov til at stå ulåst i nat, som den plejer. Og så tjekker vi lige www.stopindbrud.dk engang i løbet af ugen :o/

/ Kristian

1 comment:

Natalia Zimniewicz said...

Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.